Big Brother is watching you

www.theburningplatform.com
http://www.theburningplatform.com

Laatst gaf Frank Degraeve, gewezen journalist bij De Standaard en huidig woordvoerder voor Check Twice, een gastles over trends in de journalistiek. De zeven trends die schijnbaar opdoemen in het huidige medialandschap, onder invloed van sociale media, zijn de volgende: 1. ALLES is zichtbaar, 2. iedereen is woordvoerder, 3. deadlines behoren tot het verleden (iets waar Degraeve overigens zelf niet achter staat), 4. journalisten bouwen een immens netwerk van medewerkers op, 5. journalisten wordt een soort van celebrity-status toegekend, 6. er wordt al gepubliceerd alvorens te dubbelchecken, 7. onderzoeksjournalistiek is in opkomst. Het is over die eerstgenoemde trend dat ik het zou willen hebben. Als ik er zo over nadenk weten mijn vrienden ook voor het grootste deel van de tijd waar ik uithang. Check-ins op Foursquare, filmpjes op Snapchat, foto’s op Instagram en Facebook verraden regelmatig mijn whereabouts. En we lijken dat ook allemaal niet meer erg te vinden, dat heel de wereld meekijkt, meeluistert en meeleest. Hoewel transparantie niet meteen geassocieerd wordt met kwaliteitsjournalistiek is het bij journalisten niet anders: overal vallen journalistieke conversaties te volgen.

Journalistiek en plein public

Steeds vaker lijkt het erop dat interviews hier en nu plaatsvinden op Twitter. Mensen worden het vuur aan de schenen gelegd onder het toeziend oog van de gehele online gemeenschap en reageren met “no comment” is plots niet echt meer een optie. Bij dit soort van publieke journalistiek wordt discretie min of meer bewust overboord gegooid. Schrijver Jeff Goins is erin geslaagd om zo’n interview geheel via Twitter af te nemen, en hij geeft ons de belangrijkste argumenten mee waarom iedere journalist zich eens aan een “twitterview” zou moeten wagen:

  • Beknoptheid levert de meest relevante informatie op. Door de beperking van 140 lettertekens kan de geïnterviewde niet rond de pot draaien.
  • Er is slechts beperkte inzet vereist en er wordt geen tijd verspild.
  • Iedereen heeft de mogelijkheid om mee te luisteren en zelfs deel te nemen aan het gesprek.
  • Door toevoeging van een hashtag kan je het gesprek later makkelijk terugvinden.
  • Handige technologische snufjes zoals Tweeterview en Tweetchat vergemakkelijken het interviewen.
  • Op natuurlijke wijze genereert Twitter verder debat.
  • Iemand interviewen in het openbaar kan ervoor zorgen dat je invloed op het publiek toeneemt.

Het derde puntje dat Goins aanhaalt is echter niet altijd mooi meegenomen. Vaak gebeurt het dat bijvoorbeeld politici zich mengen in Twitter-conversaties tussen journalisten. Dit tot groot afgrijzen van de journalist natuurlijk. Ook woordvoerders ondervinden wel eens nadelen aan publieke journalistiek: door inmenging van anderen kan het gebeuren dat ze onder druk gezet worden om zaken te onthullen die ze liever nog voor zich hadden gehouden. Op dat moment hebben sociale media van journalisten, politici, woordvoerders, etc. publieke figuren gemaakt, waarvan dan ook verwacht wordt dat ze vrijuit spreken. Een bijkomend minpunt is de exclusiviteit die in het gedrang komt: wanneer alle informatie openbaar te grabbel wordt gegooid zijn er natuurlijk kapers op de kust. Het risico bestaat dat iemand anders met de scoop gaat lopen.

silverbacksocial.com
silverbacksocial.com

Eigen schuld, dikke bult?

Zowel journalisten als woordvoerders zullen het moeten gewoon worden dat sommige van hun conversaties “en plein public” plaatsvinden. En dat er niet alleen wordt meegeluisterd, maar af en toe ook wordt meegepraat.

Frank De Graeve suggereert dat journalisten nog zullen moeten wennen aan de mechanismen van nieuwe technologieën en publieke journalistiek. Als journalisten de voordelen wil meepikken die sociale media te bieden hebben voor de uitvoering van hun job, dan nemen ze er maar best ook de keerzijde bij. Je kunt niet alles hebben, niet waar?

Bronnen:

http://www.vlaamsenieuwsmedia.be/kenniscentrum/2012/03/journalistiek-in-2012-en-plein-public

http://goinswriter.com/twitter-interviews/

Trendrapport 2012

Gastles Frank Degraeve

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s