Digitale kloof anno 2014

Wie mijn vorige blogpost heeft gelezen, heeft al kunnen kennismaken met het zeer wezenlijke probleem dat zijn intrede heeft gedaan in onze maatschappij met de komst van het internet. De digitale kloof: vroeger ging het om het onderscheid tussen zij die toegang hebben tot technologie, en zij die dat niet hebben (NTIA-rapport 1999). Maar tegenwoordig heeft het begrip een ietwat andere invulling gekregen: nu gaapt er een kloof tussen wie wel met computers en het internet om kan en wie niet. Professor Nieuwe Media aan de VUB Leo Van Audenhove komt zijn zegje doen in “De ochtend” op Radio 1. Beluister het hier:

Digibeten vs. alpha-geeks

73% van de Vlamingen heeft thuis toegang tot het internet, waarmee we een beetje achterop hinken ten opzichte van Nederland en Scandinavië waar bijna iedereen toegang heeft tot het internet. Bij de groep die ondertussen wel online actief is valt het steeds meer op dat er zich ook daar een kloof heeft gevormd naast de klassieke tegenstellingen oud – jong, rijk – arm en man – vrouw. Mensen een computer ter beschikking stellen blijkt niet meer te volstaan om de digitale kloof te dichten. Er is een groot verschil tussen gebruikers die goed overweg kunnen met het internet en anderen die de digitale technologie minder goed onder de knie hebben. Er bestaan drie subcategorieën wanneer het gaat om vaardigheden op het internet: een eerste soort zijn de operationele vaardigheden: kan je praktisch werken met een computer, kan je de knoppen bedienen? Ten tweede zijn er de informatievaardigheden: kan je informatie vinden op het internet en die ook kritisch analyseren? Een derde en laatste categorie zijn de strategische vaardigheden: kan je de informatie die je ter beschikking hebt in je eigen strategische voordeel gebruiken? Vooral hier knelt het schoentje. Laagopgeleiden en ouderen beschikken vaak niet over deze strategische vaardigheden. Maar er zijn ook kansrijke jongeren die kampen met dezelfde problemen.

jonglerenentechnologie.blogspot.com
jonglerenentechnologie.blogspot.com

Voegwerk

De problematiek van digitale inclusie, of e-inclusion, is veel complexer dan men ooit gedacht had bij het vaststellen van de digitale kloof. De belangrijkste stap op weg naar het dichten van de kloof is vooral cursussen aanreiken en daar ligt de bal in het kamp van het onderwijs. Goed nieuws is dat deze initiatieven relatief goed bezig zijn, maar er stellen zich drie grote problemen: de bestaande initiatieven zijn nogal projectmatig gericht en hebben nood aan financiering, door de beperkte schaal heeft de sector het moeilijk om al het materiaal up-to-date te houden en tenslotte bestaat de omkadering vaak uit laaggeschoolde vrijwilligers die zelf moeite heeft om up-to-date te blijven met de technologische evolutie. Bij deze een oproep aan de overheid die ervoor kan zorgen dat de sector professionaliseert!

Er moet een coördinatie komen bij al die projecten en er moet geprofessionaliseerd worden, willen we niet dat er heel wat mensen uit de boot vallen.

Een voorbeeld van een poging om deze digitale kloof te dichten is de 550.000 euro die Maggie De Block ter beschikking stelt voor projecten die mensen moeten leren het internet beter en doeltreffender te gebruiken. Als grootste knelpunt ziet Maggie de onbekwaamheid om te solliciteren via internet, terwijl dat tegenwoordig vaak de enige manier is. We zien dat deze problematiek zich vooral voordoet bij de bevolkingsgroep die het het best kan gebruiken: de lagergeschoolden.

tildepee.wordpress.com
tildepee.wordpress.com

Gemakkelijker aan een job geraken is slechts een van de vele voordelen die weten hoe je moet omgaan met een computer en internet met zich meebrengt. Meer aandacht hiervoor, ook van de kant van de overheid, zou dus een mooie stap zijn in de richting van de vernauwing van de digitale kloof.

Bronnen:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.886651

http://www.maggiedeblock.be/2012/09/21/maggie-de-block-wil-nieuwe-digitale-kloof-dichten-met-innoverende-ict-projecten/

Mariën, I. & Van Audenhove L. (2010). Van digitale kloof naar digitale geletterdheid: sociale uitsluiting in het internettijdperk. Brussel: VUB.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s